Open vragen in enquête = neutrale input

Wat is een open vraag?

Bij een open vraag kan de respondent volledig vrij een antwoord invullen. (Lees ook ons artikel: Wat is het verschil tussen open en gesloten vragen?)

Wij gebruiken open vragen als we bijvoorbeeld willen weten waarom mensen iets doen, wat ze goed en minder goed vinden of welke informatie ze zoeken.

Open vraag = garantie op neutrale input?

Absoluut.

In een open vraag zit geen enkele suggestie. De respondent is verplicht zelf een antwoord te formuleren.

Bij een gesloten vraag waarin je bijvoorbeeld polst waarvoor iemand je website bezoekt of wat hij vooral wil weten, zit altijd suggestie. De respondent ziet immers een aantal keuzes. Daardoor zal hij vaak zaken aanduiden die hem wel interessant lijken, maar waarin hij eigenlijk niet echt geïnteresseerd is.

Geïnteresseerd in nieuws: 17% bij gesloten vraag, 1% bij open vraag

Een typisch voorbeeld hiervan is de zogenaamde interesse van bezoekers in nieuws op websites van bedrijven en overheden.

Uit onze enquêtes blijkt dat minder dan 1% van de bezoekers van een website komt om nieuws te lezen. We hebben het uiteraard niet over nieuwswebsites.

Vaak horen we dan van onze klanten: "Vreemd, bij een vorige enquête bleek nochtans dat 17% geïnteresseerd was in ons nieuws."

Oorzaak: de suggestie in die onderzoeken door het gebruik van gesloten vragen. Waardoor mensen zaken aanduiden enkel en alleen omdat ze zien staan.

Bekijk even de voorbeelden en je zal zelf beseffen welke vraagstelling het meest neutraal is.

Straffe case: 90% versus 10%

Ooit deden we een onderzoek naar het verbeteren van een intranet. Uit de enquête met gesloten vragen (jawel, ooit waren ook wij naïef) bleek dat 90% van de werknemers het nieuws op het intranet erg belangrijk vonden. De dienst interne communicatie dolgelukkig natuurlijk.

Tot we de logfiles erbij haalden. Daaruit bleek dat amper 1 op 10 werknemers het nieuws bekeek. Gemeten op een periode van 1 maand.

Sindsdien stellen wij open vragen.

Op een neutrale manier ontdekken waarvoor mensen naar jouw website komen?

Bestel dan onze enquête 'Wie & Waarom'.

 
Onze klanten

Elke dag verbeteren kleine en grote ondernemingen, overheden en non-profit organisaties hun dienstverlening dankzij de feedback die ze via onze enquêtes verzamelen.

Begin nu met het verzamelen van gebruikersinput om zo je website beter te maken