Wat is het verschil tussen open en gesloten vragen?

Wat is het verschil tussen open en gesloten vragen?

  • Bij een open vraag kan de respondent volledig vrij een antwoord invullen.
  • Bij een gesloten vraag kan je als respondent alleen kiezen tussen vooraf bepaalde mogelijkheden.
  • Er is ook een mengvorm. Daarbij kan de respondent kiezen uit enkele vaste keuzes en een veld 'Andere' waarin hij zelf iets kan invullen.

De voorbeelden hieronder maken alles duidelijk.

Wanneer stel je welke soort vraag in een enquête?

  • Open vragen
    Als je op zoek bent naar waarvoor of waarom mensen iets doen. Enkele voorbeelden
    • Waarvoor bezoek je onze website?
    • Wat vind je goed aan onze website?
    • Wat zijn volgens jou de 2 zwakste punten van het intranet?
  • Gesloten vragen
    Vooral nuttig als je wil polsen hoe eens of oneens mensen het zijn met bepaalde uitspraken. Of als er alleen maar duidelijk keuzes zijn.
    Enkele voorbeelden:
    • In welke leeftijdsgroep val je?
    • Hoe vaak heb je deze website al bezocht?
  • Mengvorm
    Dit soort vragen kan een oplossing zijn als je bijvoorbeeld polst naar de sector waarin de respondent actief is of in welke hoedanigheid hij je website bezoekt.
    In onze enquêtes zien we dat gemiddeld 10 tot 25% van de bezoekers het vrije veld 'Andere' invult.

Het grote voordeel van open vragen?

Omdat er absoluut niets gesuggereerd wordt, is de input 100% neutraal. De respondent ziet geen mogelijkheden staan en moet ze dus zelf formuleren.

Zeker bij vragen waarbij je polst naar een motivatie of feedback wil over wat goed en minder goed is, is een open vraag aangewezen. (Zie ons artikel: Open vragen in een enquête = neutrale input)

Het grote nadeel van open vragen?

Je kan niet gewoon op een knop duwen om dan een mooie grafiek tevoorschijn te toveren. Je kan eventueel wel een automatische woordanalyse doen, maar echt inzicht zal je pas krijgen als je de antwoorden manueel verwerkt.

Zelf een enquête op je website plaatsen?

Bekijk ons aanbod van kant-en-klare, professionele enquêtes.

 
Onze klanten

Elke dag verbeteren kleine en grote ondernemingen, overheden en non-profit organisaties hun dienstverlening dankzij de feedback die ze via onze enquêtes verzamelen.

Begin nu met het verzamelen van gebruikersinput om zo je website beter te maken