Categoriearchief: Weetjes over enquêtes

Alles wat je moet weten over enquêtes. Wanneer heb je statistische zekerheid? Welke soorten vragen zijn er? En nog veel meer.

Wat is het verschil tussen open en gesloten vragen?

Wat is het verschil tussen open en gesloten vragen?

  • Bij een open vraag kan de respondent volledig vrij een antwoord invullen.
  • Bij een gesloten vraag kan je als respondent alleen kiezen tussen vooraf bepaalde mogelijkheden.
  • Er is ook een mengvorm. Daarbij kan de respondent kiezen uit enkele vaste keuzes en een veld ‘Andere’ waarin hij zelf iets kan invullen.

De voorbeelden hieronder maken alles duidelijk. [nggallery id=6]

Wanneer stel je welke soort vraag in een enquête?

  • Open vragen
    Als je op zoek bent naar waarvoor of waarom mensen iets doen. Enkele voorbeelden
    • Waarvoor bezoek je onze website?
    • Wat vind je goed aan onze website?
    • Wat zijn volgens jou de 2 zwakste punten van het intranet?
  • Gesloten vragen
    Vooral nuttig als je wil polsen hoe eens of oneens mensen het zijn met bepaalde uitspraken. Of als er alleen maar duidelijk keuzes zijn.
    Enkele voorbeelden:
    • In welke leeftijdsgroep val je?
    • Hoe vaak heb je deze website al bezocht?
  • Mengvorm
    Dit soort vragen kan een oplossing zijn als je bijvoorbeeld polst naar de sector waarin de respondent actief is of in welke hoedanigheid hij je website bezoekt.
    In onze enquêtes zien we dat gemiddeld 10 tot 25% van de bezoekers het vrije veld ‘Andere’ invult.

Het grote voordeel van open vragen?

Omdat er absoluut niets gesuggereerd wordt, is de input 100% neutraal. De respondent ziet geen mogelijkheden staan en moet ze dus zelf formuleren.

Zeker bij vragen waarbij je polst naar een motivatie of feedback wil over wat goed en minder goed is, is een open vraag aangewezen. (Zie ons artikel: Open vragen in een enquête = neutrale input)

Het grote nadeel van open vragen?

Je kan niet gewoon op een knop duwen om dan een mooie grafiek tevoorschijn te toveren. Je kan eventueel wel een automatische woordanalyse doen, maar echt inzicht zal je pas krijgen als je de antwoorden manueel verwerkt.

Zelf een enquête op je website plaatsen?

Bekijk ons aanbod van kant-en-klare, professionele enquêtes.

Hoeveel antwoorden heb ik nodig op een enquête voor statistische zekerheid?

Vanaf 250 antwoorden zit je veilig

  • Minder dan 100 antwoorden
    Gebruik de resultaten alleen als vage indicatie.
    Als je na enkele weken minder dan 100 antwoorden verzameld hebt, moet je je toch wel enkele vragen stellen. Ofwel heb je weinig bezoekers, ofwel is de band met je publiek wel heel erg los.
  • Tussen 100 en 250 antwoorden
    Je bent op de goede weg. De resultaten zijn bruikbaar, maar je moet rekening houden met een foutmarge van rond de 5%.
    Wacht liever nog even tot je meer dan 250 antwoorden hebt.
  • Tussen 250 en 500 antwoorden
    Uit alle steekproeven en manuele verwerkingen die we al gedaan hebben, blijkt dat de afwijkingen vanaf 250 antwoorden miniem zijn.
    Daarom dat we ons bij een manuele verwerking ook beperken tot 350 antwoorden.
  • Meer dan 500 antwoorden
    Verschillen zijn echt verwaarloosbaar.

Waarom dan meer dan 500 antwoorden verzamelen?

Goeie vraag. Op de enquête ‘Perceptie & Benchmark’ heeft dat inderdaad weinig zin.

Voor de enquête ‘Wie & Waarom’ hangt alles af van wat je wil meten. Als het gaat om de toptaken in het algemeen volstaan 500 antwoorden. Als je de toptaken wil kennen van een specifieke doelgroep, verzamel je best 500 antwoorden van elke doelgroep.